array(3) { ["post_type"]=> string(7) "stories" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["posts_per_page"]=> int(100) }
Jan Des Bouvrie Jan Des Bouvrie

Docenten

Studenten

Goederenstromen en gastlessen

“Op school leren we bij het vak detex alles over de eigenschappen van verschillende stoffen, daarnaast krijg je veel economie. Over goederenstromen bijvoorbeeld. Je leert alles wat zich achter de winkel afspeelt. We krijgen regelmatig een gastles en zijn net naar de expositie over Margiela en Hermès geweest in het modemuseum in Antwerpen. Daardoor leer ik zoveel meer over mode dan alleen de bedrijfsmatige aspecten.”

← Robin (18), 2e jaars Manager Mode

Echte opdrachtgever

“Ik heb voor het Project Bureau een opdracht mogen doen voor een makelaarskantoor. Zij wilden een inrichting voor een huis dat verkocht moest worden. Ineens moest ik met echte opdrachtgevers communiceren en met een beperkt budget werken, terwijl ik van dure designmeubels houd. Je leert buiten je eigen denkbeelden en ideeën te stappen, want de klant is koning. En de klant wilde Scandinavisch design terwijl ik meer van een klassieke inrichting ben. Dat was een leuke uitdaging waar ik veel van heb geleerd.”

← Keesje (18), tweedejaars Interieuradviseur

Conversaties met klanten

“Studenten zullen in hun vak later veel moeten converseren. Met klanten of opdrachtgevers bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat ze daarom kunnen argumenteren en de juiste vragen weten te stellen. Daar oefenen we in. Ik neem de studenten regelmatig mee op pad. Naar een winkel bijvoorbeeld, of een winkelstraat. Dan krijgen ze een opdracht om de eigenaar te interviewen over het vak. Daarmee leren ze een helder gesprek te voeren waaruit ze de informatie halen die ze nodig hebben.”

Penelope de Waart, docent Nederlands →

Van goederenstromen tot inkomstenderving

“Alle studenten van de modeopleidingen krijgen economie. Met alleen kennis van mode kom je er namelijk niet in een winkel. Kosten bewaken, inkomsten genereren, goederenstand managen, gederfde inkomsten (bijvoorbeeld door diefstal of als iets kapot gaat) zijn allemaal zaken waar je kennis van moet hebben. Op school leren de studenten de theorie en cijfers en tijdens de stage leren ze het in de praktijk. Daarom is het belangrijk om deze kennis onder de knie te hebben als je op stage gaat. De meeste studenten hebben in het begin moeite met economie omdat ze er nog weinig van snappen, maar zodra ze het doorhebben, vinden ze de lessen ook veel leuker.”

Shanta Abdoella, docent economie →

Tuinhuis

“We kregen dit jaar een opdracht met het thema Binnen/Buiten, waarbij we niet alleen het interieur, maar ook het exterieur moesten ontwerpen. Iedereen moest eerst research doen. Ik heb gekozen voor een innovatief Italiaans architectenpaar dat onder meer werkt met 3D-geprinte ontwerpen en ben me in hen gaan verdiepen: hoe leven ze, wat doen ze, wie zijn ze? Ik heb een huisje ontworpen voor in de tuin waarin één van hen zich terug kan trekken en kan slapen, zodat je de rust kunt opzoeken in hectische tijden. Bijvoorbeeld om na te denken of te werken. Na afloop realiseerde ik me dat ik een echt, realistisch ontwerp hebt gemaakt. Dat geeft een voldaan gevoel.”

← Aida (19), tweedejaars Interieuradviseur.

Verantwoordelijkheid

“Ik heb twee keer stage gelopen. In het eerste en in het tweede jaar. Het eerste jaar heb ik bij een kledingwinkel stage gelopen. Het tweede jaar bij ONLY. Vrij snel mocht ik meer verantwoordelijke taken op mij nemen, zoals klanten helpen en bestellingen doen. Onderwijs en stage sluiten goed aan. Zo kregen we les in visual merchandising waar je een etalage aantrekkelijk inricht en leer je paspoppen zo aankleden dat iedereen die kleding wil hebben. Dat heb ik ook mogen doen tijdens mijn stage. Uiteindelijk wil ik de kledingwinkel van mijn moeder overnemen. En daar sluit deze opleiding goed op aan.”

← Lexie (17), tweedejaars Manager Mode

Creatief en zakelijk

“Pas op school besefte ik dat ik later een eigen modebedrijf wil opzetten waar ik zowel de commerciële als de creatieve kant aanstuur. Eerst was het alleen de zakelijke kant die mij aantrok. Maar hier op school kregen we een opdracht waarbij we onze eigen kleding moesten maken. Toen was het duidelijk. Na deze school wil ik nog een creatieve opleiding doen, om kleding te leren ontwerpen.”

← Evelien (20), tweedejaars Verkoopspecialist Mode

Vloggen

“Veel studenten krijgen tijdens hun stage en in hun werk later te maken met Engels sprekende klanten of opdrachtgevers. Met name studenten die gaan werken als verkoopadviseur of manager mode. Dat merken ze nu al wanneer ze stage lopen bij modeketens. In de PC Hooftstraat is de voertaal praktisch overal Engels. Het is daarom belangrijk dat studenten weten hoe ze stoffen, materialen en stijlen in het Engels moeten benoemen. Ik leer ze dit door samen naar mode- en interieurseries en documentaires te kijken. Laatst hebben ze allemaal een vlog over mode gemaakt, in het Engels gesproken. Zo leren ze de vaktaal goed te beheersen op een andere manier dan gewoon voor de klas een verhaaltje te moeten houden.”

Guido Lof, docent Engels. →

Eigen stijl

“Vorig jaar hebben we een verkoopmodule gemaakt met een display. Je leert met zo’n opdracht na te denken over de creatieve keuzes die je maakt en zo ontwikkel je je eigen stijl. Ik heb op de opleiding veel geleerd over verschillende stijlen binnen mode en interieur. Die creatieve vakken zijn leuk, maar de economische en bedrijfseconomische vakken vind ik écht interessant. Daar wil ik later ook verder in.”

← Milton (18), tweedejaars Verkoopadviseur Wonen

Zorgteams Jan des Bouvrie College

“We hebben op school een uitgebreid zorgteam met onder andere een schoolarts, een budgetcoach, een psycholoog en een expert passend onderwijs. Dit zorgteam staat klaar voor studenten die hulp kunnen gebruiken om hun opleiding goed te doorlopen. Bijvoorbeeld omdat ze schulden hebben, moeite hebben met een goede planning voor school te maken, problemen thuis of last van stress hebben. Ook studenten met een aandoening, waardoor leren wat lastiger voor ze is, krijgen hulp. Hiermee willen we zorgen dat zoveel mogelijk studenten hun opleiding afmaken en niet gehinderd worden door persoonlijke problemen. En daarmee hebben we succes.”

Shanta Abdoella, zorgcoördinator. →

Eigen stijl ontwikkelen

“In de lessen stimuleren we wat studenten al in zich hebben: creativiteit en een eigen persoonlijke stijl. Dit leren ze kennen en ontwikkelen ze aan de hand van opdrachten. Door bijvoorbeeld een inrichting voor een modewinkel te ontwerpen. We nemen ze dan mee naar het Arsenaal waar ze een ruimte kiezen die ze op papier moeten omtoveren tot een winkel van een modemerk dat ze zelf hebben gekozen. Bij het project Workspace moeten ze aan de hand van een foto van een ruimte een kantoorinrichting ontwerpen. Bij ieder project krijgen ze een deadline en maken ze zelf een planning wanneer ze wat aanleveren. Daarnaast maken ze een offerte waarin ze bijvoorbeeld berekenen hoeveel geld er aan meubelen uit wordt gegeven. Zo leren ze hun eigen projecten te managen.”

Ingrid Damen, docent interieuradviseur. →

Studenten

Goederenstromen en gastlessen

“Op school leren we bij het vak detex alles over de eigenschappen van verschillende stoffen, daarnaast krijg je veel economie. Over goederenstromen bijvoorbeeld. Je leert alles wat zich achter de winkel afspeelt. We krijgen regelmatig een gastles en zijn net naar de expositie over Margiela en Hermès geweest in het modemuseum in Antwerpen. Daardoor leer ik zoveel meer over mode dan alleen de bedrijfsmatige aspecten.”
Robin (18), 2e jaars Manager Mode

Echte opdrachtgever

“Ik heb voor het Project Bureau een opdracht mogen doen voor een makelaarskantoor. Zij wilden een inrichting voor een huis dat verkocht moest worden. Ineens moest ik met echte opdrachtgevers communiceren en met een beperkt budget werken, terwijl ik van dure designmeubels houd. Je leert buiten je eigen denkbeelden en ideeën te stappen, want de klant is koning. En de klant wilde Scandinavisch design terwijl ik meer van een klassieke inrichting ben. Dat was een leuke uitdaging waar ik veel van heb geleerd.”
Keesje (18), tweedejaars Interieuradviseur

Tuinhuis

“We kregen dit jaar een opdracht met het thema Binnen/Buiten, waarbij we niet alleen het interieur, maar ook het exterieur moesten ontwerpen. Iedereen moest eerst research doen. Ik heb gekozen voor een innovatief Italiaans architectenpaar dat onder meer werkt met 3D-geprinte ontwerpen en ben me in hen gaan verdiepen: hoe leven ze, wat doen ze, wie zijn ze? Ik heb een huisje ontworpen voor in de tuin waarin één van hen zich terug kan trekken en kan slapen, zodat je de rust kunt opzoeken in hectische tijden. Bijvoorbeeld om na te denken of te werken. Na afloop realiseerde ik me dat ik een echt, realistisch ontwerp hebt gemaakt. Dat geeft een voldaan gevoel.”
Aida (19), tweedejaars Interieuradviseur.

Verantwoordelijkheid

“Ik heb twee keer stage gelopen. In het eerste en in het tweede jaar. Het eerste jaar heb ik bij een kledingwinkel stage gelopen. Het tweede jaar bij ONLY. Vrij snel mocht ik meer verantwoordelijke taken op mij nemen, zoals klanten helpen en bestellingen doen. Onderwijs en stage sluiten goed aan. Zo kregen we les in visual merchandising waar je een etalage aantrekkelijk inricht en leer je paspoppen zo aankleden dat iedereen die kleding wil hebben. Dat heb ik ook mogen doen tijdens mijn stage. Uiteindelijk wil ik de kledingwinkel van mijn moeder overnemen. En daar sluit deze opleiding goed op aan.”
Lexie (17), tweedejaars Manager Mode

Creatief en zakelijk

“Pas op school besefte ik dat ik later een eigen modebedrijf wil opzetten waar ik zowel de commerciële als de creatieve kant aanstuur. Eerst was het alleen de zakelijke kant die mij aantrok. Maar hier op school kregen we een opdracht waarbij we onze eigen kleding moesten maken. Toen was het duidelijk. Na deze school wil ik nog een creatieve opleiding doen, om kleding te leren ontwerpen.”
Evelien (20), tweedejaars Verkoopspecialist Mode

Eigen stijl

“Vorig jaar hebben we een verkoopmodule gemaakt met een display. Je leert met zo’n opdracht na te denken over de creatieve keuzes die je maakt en zo ontwikkel je je eigen stijl. Ik heb op de opleiding veel geleerd over verschillende stijlen binnen mode en interieur. Die creatieve vakken zijn leuk, maar de economische en bedrijfseconomische vakken vind ik écht interessant. Daar wil ik later ook verder in.”
Milton (18), tweedejaars Verkoopadviseur Wonen

Docenten

Conversaties met klanten

“Studenten zullen in hun vak later veel moeten converseren. Met klanten of opdrachtgevers bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat ze daarom kunnen argumenteren en de juiste vragen weten te stellen. Daar oefenen we in. Ik neem de studenten regelmatig mee op pad. Naar een winkel bijvoorbeeld, of een winkelstraat. Dan krijgen ze een opdracht om de eigenaar te interviewen over het vak. Daarmee leren ze een helder gesprek te voeren waaruit ze de informatie halen die ze nodig hebben.”

Penelope de Waart, docent Nederlands

Van goederenstromen tot inkomstenderving

“Alle studenten van de modeopleidingen krijgen economie. Met alleen kennis van mode kom je er namelijk niet in een winkel. Kosten bewaken, inkomsten genereren, goederenstand managen, gederfde inkomsten (bijvoorbeeld door diefstal of als iets kapot gaat) zijn allemaal zaken waar je kennis van moet hebben. Op school leren de studenten de theorie en cijfers en tijdens de stage leren ze het in de praktijk. Daarom is het belangrijk om deze kennis onder de knie te hebben als je op stage gaat. De meeste studenten hebben in het begin moeite met economie omdat ze er nog weinig van snappen, maar zodra ze het doorhebben, vinden ze de lessen ook veel leuker.”

Shanta Abdoella, docent economie

Vloggen

“Veel studenten krijgen tijdens hun stage en in hun werk later te maken met Engels sprekende klanten of opdrachtgevers. Met name studenten die gaan werken als verkoopadviseur of manager mode. Dat merken ze nu al wanneer ze stage lopen bij modeketens. In de PC Hooftstraat is de voertaal praktisch overal Engels. Het is daarom belangrijk dat studenten weten hoe ze stoffen, materialen en stijlen in het Engels moeten benoemen. Ik leer ze dit door samen naar mode- en interieurseries en documentaires te kijken. Laatst hebben ze allemaal een vlog over mode gemaakt, in het Engels gesproken. Zo leren ze de vaktaal goed te beheersen op een andere manier dan gewoon voor de klas een verhaaltje te moeten houden.”

Guido Lof, docent Engels.

Zorgteams Jan des Bouvrie College

“We hebben op school een uitgebreid zorgteam met onder andere een schoolarts, een budgetcoach, een psycholoog en een expert passend onderwijs. Dit zorgteam staat klaar voor studenten die hulp kunnen gebruiken om hun opleiding goed te doorlopen. Bijvoorbeeld omdat ze schulden hebben, moeite hebben met een goede planning voor school te maken, problemen thuis of last van stress hebben. Ook studenten met een aandoening, waardoor leren wat lastiger voor ze is, krijgen hulp. Hiermee willen we zorgen dat zoveel mogelijk studenten hun opleiding afmaken en niet gehinderd worden door persoonlijke problemen. En daarmee hebben we succes.”

Shanta Abdoella, zorgcoördinator.

Eigen stijl ontwikkelen

“In de lessen stimuleren we wat studenten al in zich hebben: creativiteit en een eigen persoonlijke stijl. Dit leren ze kennen en ontwikkelen ze aan de hand van opdrachten. Door bijvoorbeeld een inrichting voor een modewinkel te ontwerpen. We nemen ze dan mee naar het Arsenaal waar ze een ruimte kiezen die ze op papier moeten omtoveren tot een winkel van een modemerk dat ze zelf hebben gekozen. Bij het project Workspace moeten ze aan de hand van een foto van een ruimte een kantoorinrichting ontwerpen. Bij ieder project krijgen ze een deadline en maken ze zelf een planning wanneer ze wat aanleveren. Daarnaast maken ze een offerte waarin ze bijvoorbeeld berekenen hoeveel geld er aan meubelen uit wordt gegeven. Zo leren ze hun eigen projecten te managen.”

Ingrid Damen, docent interieuradviseur.